اخبار

به روز رسانی:

با وجود حق ما برای اعتراض به سواستفاده از تمام آثار وب‌سایت‌های دمنتور و مرکز دنیای جادوگری و دفاع از حقوق مترجم‌های دمنتور که از سال ۱۳۸۴ تا به حال بصورت مداوم و رایگان برای دنیای شگفت‌انگیز جادویی هری پاتر در ایران بصورت رایگان فعالیت کرده و می‌کنن، به دلیل ادعای صفحه اینستاگرامی مذکور مبنی بر توقف فروش و عذرخواهی بابت آسیب وارد شده، ما هم پیگیری خودمون رو در مقطع کنونی متوقف می‌کنیم.

ما با ترجمه ۹۴ داستان کوتاه و بلند از داستان‌های حاشیه‌ای دنیای جادوگری هری پاتر از روز اول افتتاح پاترمور تا الان، تمامی اضافات جذاب این مجموعه رو به‌صورت فارسی و رایگان برای همه علاقمندان در دسترس قرار دادیم و همچنان هم به فعالیت رایگان خودمون ادامه میدیم.

با وجود اینکه اعتراض حق ما بود، از ابتدا تصمیم برای عمومی کردن این اتفاق نداشتیم ولی با برخورد نامتعارف صفحه مذکور، تشویق طرفدارهای صفحه به حمله به صفحات ما و وارونه نشان دادن ماجرا، این خبر رو بصورت عمومی پخش کردیم. حالا با تغییرات بوجود اومده، این تغییر نظر در پیگیری موضوع مذکور رو به اطلاع شما می‌رسونیم.

در انتها لازمه که تأکید کنیم هرگونه استفاده‌ی تجاری و غیرتجاری از مطالب و آثار مجموعه‌های ما بدون اجازه از سایت، غیرمجاز و غیرقانونیه و ما در هر شرایطی پیگیری موارد مشابه رو حق خودمون می‌دونیم.


متن خبر قبل از به روز رسانی بالا:

متاسفانه طی چند ماه اخیر یکی از صفحه‌های اینستاگرامی اقدام به سرقت، چاپ و فروش غیرمجاز ترجمه‌های دمنتور و مرکز دنیای جادوگری از داستان‌های حاشیه‌ای جی.کی.رولینگ کرده که باید به اطلاع شما برسونیم که از طرف ما نیست و اقدام قضایی لازم در نزدیک‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

این صفحه اینستاگرامی با ادعای گردآوری و در حقیقت سرقت آثار ترجمه شده‌ی ما بدون ذکر منبع و بدون اجازه اقدام به چاپ و فروش این داستان‌ها کرده که در ادامه تصویری از صفحه اول کتاب فروخته شده این فرد را مشاهده می‌کنید.

این فرد این فایل را به ادعای خودش به هزاران نفر به فروش رسانده، ولی حالا ادعا می‌کند که هزینه‌هایی که از کاربران دریافت کرده بابت «طراحی» و «گردآوری» (بخوانید کپی و سرقت مطالب) بوده. در حالی که این کتاب را تحت عنوان «دانشنامه» می‌فروخته. اما حالا که موضوع روشن شده، به جای عذرخواهی، ادعاهایی واهی کرده، از جمله اینکه ابتدای کتاب ذکر کرده که منبع مطالب سایت دمنتور است. در حالی که نسخه‌هایی که کاربران ما گزارش داده‌اند به هیچ‌عنوان دارای منبع یا دلیل اخذ هزینه نیست (البته در همان صورت هم استفاده‌ی بدون اجازه، سرقت و سوءاستفاده از کاربران است). ضمناً به دلیل اینکه ایشان تمام مدارک فروش خود را در شبکه‌های اجتماعی حذف کرده و اصولاً فروش ایشان کاملاً غیرقانونی و پنهانی بوده، مشخص نیست نسخه‌ای که ایشان ادعا می‌کند در آن منبع و علت هزینه‌ی خریدار ذکر شده، به چند نفر از این هزاران نفر فروخته شده و احتمالا این افراد هم مثل آن ایمیل در دنیای واقعی و مجازی وجود خارجی ندارند.

ضمناً این فرد ادعا کرده از یک ایمیل که در سایت فیدیبو پیدا کرده (در سایت فیدیبو ایمیلی از ما وجود ندارد) کسب اجازه کرده و عدم پاسخ‌دهی (ایمیل تخیلی) را فرض بر رضایت ما گذاشته. حال آنکه خودش از منبع این مطالب که سایت دنیای جادوگری و دمنتور بوده اطلاع داشته. کمااینکه مطالب ما را نه از سایت فیدیبو، بلکه از سایت مرکز دنیای جادوگری کپی و سرقت کرده و خودش هم اذعان دارد که با وجود بازدید (بخوانید سرقت) مکرر از سایت ما و دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی ما، هیچ تلاشی برای ارتباط با ما نکرده است.

لازم به ذکر است که سایت دنیای جادوگری تمام مطالب سایت دنیای جادوگری (پاترمور سابق) را به رایگان در اختیار مخاطبینش قرار داده و این دلیل نمی‌شود که سایت یا شخصی بدون اجازه، اختیار بازنشر این مطالب را به‌صورت رایگان و یا بدتر به صورت پولی داشته باشد.

ایشان ادعا کرده سایت مرکز دنیای جادوگری زمان صرف‌شده‌ی ایشان برای طراحی و گردآوری مطالب را بی‌ارزش دانسته. باید عرض کنیم که گردآوری مطالب بدون اجازه و ذکر منبع، نه تنها بی‌ارزش است، بلکه سرقت ادبی نیز محسوب می‌شود. این را که طراحی‌های ایشان ارزشی دارد یا نه، قابل‌بحث و اثبات نیست و ایشان می‌بایست فقط طراحی‌های خود را می‌فروخت و مزد زحمات خود را می‌دید، اما وقتی اثری تحت عنوان «دانشنامه» فروخته می‌شود، یعنی کاربر برای خریداری محتوا و مطالب نوشتاری هزینه می‌کند.

بنابراین، اینکه ایشان ادعا کرده از این به بعد خودش مطالب را ترجمه و منتشر می‌کند، جرم و سرقت و سوءاستفاده‌ی ایشان از هزاران خریدار را پاک نمی‌کند و به‌جای فرافکنی و ادعاهای دروغین، بهتر بود رسماً عذرخواهی می‌کرد و در آن صورت وب‌سایت مرکز دنیای جادوگری نیز با کمال گذشت، او را می‌بخشد. اما ادعاهای دروغین او که مدرکی پشتوانه‌ی آن‌ها نیست، راهی جز اقدام قضایی باقی نمی‌گذارد.

با عدم خرید این اثر و اطلاع رسانی به دوستان هری پاتری خود می‌تونید از ما حمایت کنید.

۱۷ دیدگاه

  1. البته با تجربه ای که از سیستم قضایی و اداری این کشور دارم بگم که احتمالش زیاده اقدام قضایی شما به هیچ جا نرسه. ولی خب حق رو بطلبین حتی اگه بهش نمیرسین.

  2. من از خریداران کتاب‌ هستم
    نسخه ویرایش شده بعد از یک هفته تقریبا برام ارسال شد
    حدود یک ماه قبل از این اتفاق ها
    ایشون در قسمت ابتدایی کتاب عنوان کردن هزینه بابت طراحی فقط دریافت شده که
    یکم زیاده روی در یک طرفه بودن نشون ندادید؟

  3. والا منم بهش گفتم
    گفت از مترجم حسین غریبی اجازه گرفته که ب حسین پیام دادم
    ظاهرا بعد اون قضایا نسخه جدیدی منتشر کرده که در صفحه اول عنوان کرده ” ترجمه بخشی از متون متعلق به وبسایت دمنتور است”
    ” و هزینه دریافای تنها بابت طراحی است”

    با این حال همونطور که براش کپی رایت طراحیش مهم بوده و رمز برای pdf میذاره و میفروشه
    برای ترجمه هم زحمت کشیده شده و حقی در این زمینه ندارن و پایین همه ترجمه هاتون درج کردید که با ذکر منبع برای منابع غیرتجاری مجازه

  4. من نمی‌دونم یارو چطور فکر کرده کسی ک اینقدر هری پاتر تو زندگی براش مهمه ک دانشنامه براش بخره با این سایت آشنا نیست.

    1. من جزو خریدارهای کتاب بودم. نسخه ویرایش شده که چند روز بعد از نسخه اولیه خریده بودم بهم ارسال کرد و عنوان کرده بود منبع رو . انگار اولش متوجه اشتباهش نبوده
      تویه پیامی که بهش دادم خودش هم گفت بهم
      آره تویه پیجش عذرخواهی کرد و خود دمنتور هم خداروشکر قبول کرد.

    1. اخه به خودشون این زحمت رو هم ندادن که اولش بنویسن از سایت دمنتور و مرکز دنیای جادوگری دزدیدن حالا مینوشتن با اجازه گرفتن حد اقل کسی که اینو میخرید
      یک چیزی درباره‌ی ناشر اصلی میدونست راستی چی کار کردین فروشنده پشیمون شد؟

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری مشخص شده‌اند *